Zo schadelijk is blauw licht van je beeldscherm

Voorkom zere ogen en slaapproblemen

Het beeldscherm waarop je deze tekst leest, geeft licht. Blauw licht om precies te zijn. Dit licht zit ook in daglicht én in het licht van ledlampen. Blauw licht heeft goede eigenschappen, maar teveel kan schadelijk voor je zijn. We leggen uit hoe dat komt. En laten je ook weten wat je kunt doen om je ertegen te beschermen.

Laten we eerst eens kijken wat blauw licht precies is. Je kunt het vergelijken met uv-licht, beide lichtsoorten maken deel uit van natuurlijk daglicht. In het onderstaande plaatje zie je uit welke kleuren ons daglicht bestaat. Elke kleur heeft een eigen lichtintensiteit en zoals je ziet is blauw licht bijna net zo krachtig als het paarse licht, dat ook wel bekend staat als uv-licht. Ter vergelijking: de lichtintensiteit van uv-licht is zo sterk, dat zonnebrillen standaard zijn voorzien zijn van een uv-filter. Bescherming tegen blauw licht is dus geen gek idee.

Kleuren waar het daglicht uit bestaat

 

Ook beeldschermen en ledlampen
Daarnaast wordt blauw licht ook veel toegepast bij beeldschermen. Handig, zo kun je je beeldscherm altijd goed zien. Verder is het licht van gloeilampen grotendeels vervangen door energiezuinige ledlampen. Allemaal handige nieuwe technologieën. Maar zo ben je wel overdag én ‘s avonds met blauw licht omringd.

De voordelen van blauw licht
Het is niet voor niets dat we worden gestimuleerd om naar buiten te gaan. Door het blauwe licht in daglicht word je als het ware opgeladen. Je lichaam gaat aan de slag en maakt serotonine aan. Dit stofje staat ook wel bekend als het gelukshormoon. Ook maakt je lichaam cortisol aan, dit staat ook wel bekend als stresshormoon. Beide stoffen zorgen ervoor dat je je wakker en actief voelt. Bovendien helpt het tegen winterdepressie.

Een nadeel: slapeloosheid
Wat blauw licht tegenhoudt, is het aanmaken van melatonine. Dit stofje noemen we ook wel het slaaphormoon. Het zorgt ervoor dat je slaperig wordt en dat je goed kunt slapen. Op zich hoeft dat geen nadeel te zijn, als je na een actieve dag in de buitenlucht bij een gloeilamp nog een boek leest of radio luistert. Zie je het al voor je…? Precies, je bent ‘s avonds volop bezig met je laptop, tablet of smartphone. Je lichaam krijgt minder stimulans om melatonine aan te maken, waardoor je moeilijker in slaap kunt komen.

Ander nadeel: zere ogen
Een ander nadeel van blauw licht is dat het je oog kan beschadigen. Het blauwe licht heeft weliswaar een lagere lichtintensiteit, maar in tegenstelling tot uv-licht wordt blauw licht niet gefilterd door het hoornvlies van je oog. Je kunt merken dat je te veel blauw licht krijgt aan klachten zoals wazig zien of zere, branderige ogen.

Blauw licht wordt niet gefilterd door het hoornvlies van je oog.

Wat is er tegen te doen?
Heb je naast daglicht ook veel te maken met blauw licht van beeldschermen? Kijk dan eens of je de lichtintensiteit van je beeldscherm lager kunt stellen. Zeker in de avonduren is dit aan te raden. Wat je ook kunt doen, is je ogen beschermen met Blue Filter Technology. Deze filter zorgt ervoor dat de verschillende golflengten van zichtbaar licht op een andere manier worden gebroken, waardoor deze niet allemaal dezelfde plek op het netvlies belasten. Je weet dan zeker dat je beschermd bent tegen al het blauwe licht om je heen, ook van ledlampen. Bovendien blijven de kleuren van je beeldscherm helder en realistisch.

Wat is Blue Filter Technology?
Blue Filter Technology is een speciale coating voor brillenglazen die het blauwe licht, dat door beeldschermen wordt uitgestraald, tegenhoudt. Het geeft je ogen meer rust en zorgt ervoor dat ze minder snel tranen. Zo voorkom je oog- en slaapproblemen. Blue Filter is nauwelijks zichtbaar. Alleen als je het weet, valt je misschien op dat je glazen een kleine blauwpaarse glans hebben.

Blue Filter Technology bij Hans Anders

 

Maak een afspraak
Wil jij je ogen beschermen tegen de schadelijke effecten van blauw licht? Of wil je meer weten over Blue Filter Technology? Maak een afspraak met je opticien.