De ogen van je kind wil je graag gezond houden. Ze moeten immers nog een heel leven mee! Toch kan dat in dit digitale tijdperk best een uitdaging zijn. Al die schermpjes zorgen soms voor de figuurlijke vierkante ogen, slechter slapen en andere klachten.

Hoe pak je het aan als ouder? Met deze tips voorkom je vierkante ogen bij je kind.

Meer schermgebruik bij kinderen

Schermgebruik en de gevolgen voor onze ogen krijgen steeds meer aandacht. Vroeger speelden kinderen veel buiten, tegenwoordig groeien ze anders op.

Op school kijken ze in boeken of op de laptop. Thuis maken ze hun huiswerk achter een scherm. ‘s Middags kijken ze filmpjes op hun telefoon of tablet en ’s avonds kruipen ze achter de spelcomputer.

Vierkante ogen en oogklachten

Vierkante ogen en oogklachten

Al dat schermgebruik heeft gevolgen voor onze ogen. En ook voor de rest van ons lichaam, denk aan hoofdpijn en slapeloosheid. De volgende klachten komen vaak voor bij kinderen van deze tijd:

Onrustig en korter slapen

Door de hoge resolutie geven ledschermen blauw licht af. Dit blauwe licht houdt ons alert en wakker.

Het nadeel daarvan? Als we tot vlak voor het slapen gaan op een telefoon of tablet kijken, maken we minder melatonine aan. Terwijl dat stofje nodig is om in slaap te vallen. Het gevolg van al dat blauwe licht is dus dat we minder snel, onrustiger en korter slapen.

Meer bijziendheid

Sommigen noemen het een simpele evolutietheorie. Doordat we steeds meer dichtbij kijken, groeien onze ogen daarin mee. Ogen van kinderen die veel op schermpjes kijken, raken meer geschikt voor scherp zien op korte afstand.

Met andere woorden: ze worden sneller bijziend. Dat betekent dat steeds meer kinderen een bril met minsterkte nodig hebben.

Tips tegen vierkante ogen

Gelukkig is er iets te doen aan vierkante ogen door beeldschermen. Met wat simpele regels en aanpassingen houd je de gevolgen voor je ogen beperkt. Leuke bijkomstigheid: je voorkomt er ook klachten als hoofdpijn, slapeloosheid en depressiviteit mee. Zelfs je kind zal je dankbaar zijn!

Tip 1: Zet de nachtstand aan

Door je telefoon of tablet ’s avonds op de nachtmodus te zetten, heb je geen last van het felle, blauwe licht.

De kleur van het scherm is dan warmer en roder. Dit geeft je ogen meer rust. De aanmaak van melatonine wordt niet verstoord.

Zeg maar dag tegen al dat wakker liggen. En welkom tegen goede nachtrust.

Tips tegen vierkante ogen

Tip 2: Introduceer de 20-20-2 regel

Een slimmerik bedacht laatst een praktische richtlijn: de 20-20-2 regel. Dit betekent dat je na 20 minuten beeldscherm kijken, 20 seconden in de verte kijkt.

Wil je het helemaal goed aanpakken? Laat je kind dan minimaal 2 uur per dag buiten zijn. In natuurlijk licht. Het komt zijn of haar ogen ten goede.

Tip 3: Koop een bluefilterbril

Zit jouw kind úren achter elkaar op Snapchat, TikTok of de Playstation? Denk dan eens aan een bluefilter op zijn of haar bril. Of een aparte bluefilterbril.

Deze beeldschermbril filtert het indringende blauwe licht. Dat kijkt stukken comfortabeler en gezonder. Lees hier meer over de voordelen van bluefilterbrillen bij beeldschermgebruik.

Tips tegen vierkante ogen
speciale brilglazen

Tip 4: Kies voor speciale brilglazen

Accommodatie-ondersteunende glazen zijn in opmars. Deze glazen helpen bijziendheid voorkomen of remmen de snelheid waarmee dat gebeurt af.

Accommodatie-ondersteunde brilglazen helpen je ogen bij de inspanning die ze moeten leveren. Dit gebeurt door een licht sterkteverschil onder in het glas. Je opticien vertelt je graag meer.

medewerker hans anders

Wil je meer weten? Vraag het je opticien!

Dit artikel is gecheckt door Paul Lups, opticien bij Hans Anders. We zijn je graag van dienst met alle vragen over ogen. Daar zijn wij voor!