Hans Anders. Toen.

In 1982 ontdekten drie mannen, waarvan twee met de voornaam Hans, een collectie Japanse brillen. Van een buitengewoon goede kwaliteit, voor een uitzonderlijk lage prijs. Opmerkelijk, vonden onze ‘Hansen’. In Nederland betaalde je voor dit soort brillen véél meer.

Na enig spitwerk kwamen ze tot de ontdekking dat de Nederlandse opticiens behoorlijke marges opstreken.

De Japanse collectie sterkte hen in de gedachte dat dit anders kon. Dus begonnen ze hun eigen brillenketen: Hans Anders. ‘Hans’ omdat de meeste van de oprichters Hans heetten. ‘Anders’ omdat ze het anders gingen doen.

Met hun nieuwe brillenketen pakten de twee Hansen en Cees de ondoorzichtige en prijsstarre brillenmarkt aan. Ze gingen brillen verkopen, in plaats van ‘aanmeten’, waar de Nederlanse opticiens tot dan toe druk mee waren. Ze maakten bovendien flink reclame.

En, hun grootste troef, ze deden iets aan de prijs. Ze vroegen drie geeltjes, oftewel 75 gulden, voor elk montuur in hun winkel. Het is voor het eerst dat een optiekketen zo helder communiceert over prijzen.

Vanaf dag één liep het storm in hun winkel aan de Zwart Janstraat in Rotterdam. Nu, bijna 40 jaar later is Hans Anders niet meer weg te denken uit de Nederlandse winkelstraten.

In al die jaren hebben we niet stilgezeten. Door lenzen en hoortoestellen aan te bieden, voor ongekend lage prijzen. Door het Bril Totaal Plan te introduceren, waarmee klanten gemakkelijk een bril bij elkaar kunnen sparen. Door als eerste optiekketen ook online brillen te verkopen. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. En dat gaan we ook.